Πέμπτη 25 Ιουνίου 2009

Νικήτας Τσακίρογλου ΙΙ, ΚΘΒΕ

. Η ιστορία τού δεσποτικού γερο-βασιληά που βλέπει τους άλλους να σκύβουν στις προσταγές του και να τον λατρεύουν σαν είδωλο, και που μοιράζει ολόκληρη την περιουσία του στις κόρες του, οι οποίες τελικά τον προδίδουν, εμπεριέχει το βαρύ παράπτωμα που οι Αρχαίοι Έλληνες το έλεγαν "ύβρι"...Ομως στο δεύτερο –και αποφασιστικότερο– μέρος της τραγωδίας, όταν ο Ληρ μένει μόνος, εκεί τον βλέπουμε στις ώρες της αυτογνωσίας και του μεγάλου πάθους να επικοινωνεί με τις φυσικές δυνάμεις, να τις επικαλείται και να τις αναστατώνει. Υπάρχει μία βαθιά έξαρση στην κατάληξη της ιστορίας του Ληρ, μία αποθεωτική μεταρσίωση, όπως δεν την έχει συναντήσει κανείς παρά μόνο στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» του Σοφοκλή όταν κι εκεί ο ήρωας πλησιάζει την υπέρτατη και ευδαίμονα σοφία. ( κριτική Σπ. Παγιατάκη στην Καθημερινή ).

. "Στοίχημα ζωής" για τον ίδιο χαρακτήρισε ο Ν. Τσακίρογλου τον ρόλο τού Ληρ, σημειώνοντας πως ήταν μέσα στις φιλοδοξίες του από τότε που συμμετείχε με μικρούς ρόλους σε παραστάσεις τού έργου, με πρωταγωνιστές όπως ο Α. Μινωτής και ο Θ. Κωτσόπουλος.

"Δεν είναι απλώς θέατρο, αλλά μιά πράξη λειτουργική, ένα Ευαγγέλλιο, στο οποίο εγγράφονται όλα τα υψηλά νοήματα τής ζωής", είπε, ενώ υπογράμμισε πως ο ίδιος υποτάχτηκε στις οδηγίες τού σκηνοθέτη τής παράστασης, όπως οφείλει να κάνει κάθε ηθοποιός.

. ( από τις εφημερίδες ... )


. Μερικές παρατηρήσεις :

1 . Όταν έγραφα στην προηγούμενη ανάρτηση για το πέρασμά του από την Διεύθυνση τού ΚΘΒΕ, δεν ήξερα οτι συμμετείχε και παλαιότερα στο ίδιο έργο. Κι αναρωτιέμαι πάλι. Δέν έβλεπε τον Κωτσόπουλο και τον Μινωτή όταν έπαιζαν και συμμετείχε κι αυτός εκεί, σε κάθε παράσταση ; Δεν διδάχτηκε τίποτε μετά από δεκάδες επαναλήψεις τού έργου κάθε βράδυ με δύο μεγάλους ηθοποιούς ; Πώς να εξηγηθεί η πορεία του στην Διεύθυνση τού ΚΘΒΕ, η άπειρη Αλλαζονεία και ή Έπαρση ; Πώς δεν αντιμετώπισε καθόλου το θέμα τής ματαιότητας τής Εξουσίας μπροστά στα " υψηλά νοήματα τής ζωής " που, υποτίθεται, διδάχθηκε από την επαφή του με το έργο, όπως ο ίδιος λέει ;

2 . Αφού αναγνωρίζει οτι ώφειλε να υποταχτεί στις οδηγίες τού σκηνοθέτη, ποιός λόγος υπάρχει να το υπογραμμίζει στην συνέντευξη ; Γιατί διατυμπανίζει το αυτονόητο ; Που είναι εδώ η ταπεινότητα ; 'Η μήπως θεωρεί οτι είναι τόσο μεγάλος ηθοποιός που λόγω τής ...μεγαλειότητάς Του, δεν υποτάσσεται στον σκηνοθέτη, δεν τον χρειάζεται, και μόνον αυτοσκηνοθετείται ;

3 . Κι αυτό το τελευταίο μάς φέρνει σε ένα άλλο σημείο. Στην μεγάλη διαφορά Έργων και λόγων. Στην ευκολία που άλλαζε ρόλο· η καθημερινή αυταρχική, δεσποτική πρακτική και συμπεριφορά στο θέατρο από την μιά, ο γλυκός και νουνεχής άνθρωπος που έδινε συνεντεύξεις σε εφημερίδες και κανάλια από την άλλη. Δύο τελείως διαφορετικοί άνθρωποι, που ελάχιστη σχέση έχει ο ένας με τον άλλο...

4 . Θα μπορούσε να πεί κάποιος το γνωστό : " Δρυός πεσούσης πάς ανήρ ξυλεύεται "... Αλλά μπορώ να πώ κι εγώ, οτι αφ' ενός είναι σαφές οτι ΔΕΝ πρόκειται για Δρύ, ( η σκιά της ήταν μικρή, και η πτώση της δεν ακούστηκε κάν ! ), αλλά και οτι αφ' ετέρου, εάν ξυλεύτηκε από κάποιους, ξυλεύτηκε από αυτούς που ο ίδιος κολακευόταν να έχει στον περίγυρό του, την αυλή του στο ΚΘΒΕ, και που σαν ...βασιληάς Λήρ δεν καταλάβαινε ότι είναι δίπλα του όχι για το ...Μεγαλείο του, αλλά για τα ...ξύλα ! ! !


. Κι είναι κρίμα ! Θλίψη για τέτοια Αυλαία...
...χωρίς ένα χειροκρότημα...

Τρίτη 23 Ιουνίου 2009

Μανώλης Αναγνωστάκης

. Σάν σήμερα, σε ηλικία 80 χρονών, έφυγε ένας ποιητής τής Θεσσαλονίκης, ένας μεγάλος Ποιητής τής Ελλάδας. Ο Μανώλης Αναγνωστάκης.
. Τα ποιήματά του επίκαιρα πάντα, γιατί η μεγάλη ποίηση, ή αλοιώς, η βαθειά ανθρώπινη ποίηση είναι πάντα επίκαιρη.
. Στις νίκες και τις ήττες μας...


....ακούστε...

Αὐτοὶ δὲν εἶναι οἱ δρόμοι ποὺ γνωρίσαμε.

Ἀλλότριο πλῆθος ἕρπει τώρα στὶς λεωφόρους

Ἀλλάξαν καὶ τῶν προαστίων οἱ ὀνομασίες,
υψώνονται ἄσυλα στὰ γήπεδα καὶ στὶς πλατεῖες.

Ποιὸς περιμένει τὴν ἐπιστροφή σου ;
Ἐδῶ οἱ ἐπίγονοι
 λιθοβολοῦν τοὺς ξένους
θύουν σ᾿ ὁμοιώματα.
Εἶσαι ἕνας ἄγνωστος μὲς στὸ ἄγνωστο ἐκκλησίασμα

κι ἀπὸ τὸν ἄμβωνα ἀφορίζουνε τοὺς ξένους,

ρίχνουνε στοὺς ἀλλόγλωσσους κατάρες.
Ἐσὺ στοὺς σκοτεινοὺς διαδρόμους χώσου
,
στὶς δαιδαλώδεις κρύπτες ποὺ δὲν προσεγγίζει

οὔτε φωνὴ ἀγριμιοῦ ἢ ἦχος τυμπάνου·
 εκεῖ δὲ θὰ σὲ βροῦν.
Γιατί ἂν σ᾿ ἀφορίσουν
 κάποιοι –ἀναπόφευκτα–
στὰ χείλη τους θὰ σὲ προφέρουν

οἱ σκέψεις σου θ᾿ ἀλλοιωθοῦν, θὰ σοῦ ἀποδώσουν

ψιθυριστὰ προθέσεις, θὰ σὲ ὑμνήσουν.

Μὲ τέτοιες προσιτὲς ἐπιτυχίες θὰ ἡττηθεῖς.

Τεντώσου ἀπορρίπτοντας τῶν λόγων σου τὴν πανοπλία

κάθε ἐξωτερικὸ περίβλημά σου περιττὸ
,
καὶ τῆς Σιωπῆς τὸ μέγα διάστημα,
ἔτσι,
 τεντώσου νὰ πληρώσεις συμπαγής.


ο πίνακας ζωγραφικής είναι τού Κώστα Λαχά

Σάββατο 20 Ιουνίου 2009

Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Ευχαριστούμε ΜΕΛΙΝΑ !



. Κι ευχαριστούμε όλους όσους δούλεψαν με ανιδιοτέλεια, με ενθουσιασμό για ένα Έργο τόσο Μεγάλο. Αυτούς που ήταν σε θέσεις σημαντικές για το ξεκίνημα και την ολοκλήρωση τού Έργου, και το πίστεψαν. Τους συνεργάτες τής Μελίνας. Τον ακούραστο Ζύλ Ντασσέν. Τούς οικονομικούς παράγοντες τών κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ που δεν το θεώρησαν υπερβολικό και αδύνατο για να υλοποιηθεί έργο, όπως τό είχαν διαγράψει για χρόνια δεκάδες υπουργοί τού " οραματιστή " Καραμανλή ! ! Τούς Αρχαιολόγους, τούς Αρχιτέκτονες, τεχνικούς, εργάτες. Τον Ελληνικό Λαό που από τις τσέπες του χρηματοδοτήθηκε. Που δεν τά 'βαζε στις "νόμιμες" offshore ! Και έπιασαν τόπο αυτές οι θυσίες !

. Για να είναι εκεί σήμερα το Μουσείο ΜΑΣ !

. Κι ας παραληρεί κι ας σαλιαρίζει ο καϋμένος ο Γεωργίας Χατζηδάκης ! Όπως έλεγε κι ο πατέρας μου : " κουκιά τρώς, κουκιά μολογάς " ! Τόσο ξέρει τόσο λέει . . .

. ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΝΗΜΗ ! ! !


Υ.Γ. την φωτογραφία της τη δανείστηκα από το http://aratepylas.blogspot.com Ευχαριστώ.

Παρασκευή 19 Ιουνίου 2009

θέλω να αγιάσω, αλλά..... Α Ϊ . Σ Ι Χ Τ Ι Ρ. ! ! !

. Από τότε που ξεκίνησα αυτή την περιπλάνηση στο χώρο τών ιστολογίων, είχα πρόθεση να ασχοληθώ μόνο με την δημοσίευση φωτογραφιών μου με εικαστικό ενδιαφέρον. Φωτογραφιών που εδώ και πολλά χρόνια έχω φωτογραφήσει σε ταξίδια στην Ελλάδα, εξορμήσεις σε πόλεις που έμενα, ή τόπους που διάβηκα.
. Από σώματα, τοπία, λεπτομέρειες που κράτησαν το βλέμμα μου και την αγάπη μου.

. Ξέφυγα μόνο με αφορμή την "απρόσμενη" ( ! ) οικονομική ( δηλαδή Τραπεζική, Καπιταλιστική ) παγκόσμια Κρίση, και με τα γεγονότα τού Δεκέμβρη 2009 και τη δολοφονία ενός παιδιού, και πολιτικολόγησα. Για το θέμα τών διαδηλώσεων και ταραχών τού Δεκέμβρη έγραψα και άλλα τρία σημειώματα, που μάλλον δεν θέλω να δημοσιεύσω.

. Θέλω το ιστολόγιο να μείνει πιστό στην αρχική μου πρόθεση. Φωτογραφίες με κάποιο ενδιαφέρον....

. ¨Ομως σήμερα ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΑΛΛΟ ! ! ! !

. Γιατί για λίγο άνοιξα το κανάλι τής ΕΤ3 χθές, και είδα οτι το Μουσείο τής Ακρόπολης το ξεκίνησε ο ... Κωνσταντίνος Καραμανλής ! Αργότερα πάλι, άλλο ένα ξόανο στην οθόνη που ονομαζόταν Πιπιλή, φλυαρούσε ακατάσχετα για την Ίδρυση τού Μουσείου Ακρόπολης πρίν 33 χρόνια ( ; ) από τον ...Κωνσταντίνο Καραμανλή ! ! ! ΦΤΟΥ ! ! !

. Δηλαδή υπήρχε εδώ και 33 χρόνια ολόκληρο Μουσείο Ακρόπολης και δεν το έβλεπε κανείς μας ;

. Ε ΑΪ ΣΙΧΤΙΡ ! ! !

. Δηλαδή οι συγγραφείς ...Επιστημονικής Φαντασίας που κάποτε έγραψαν για τα Διαστημικά ταξίδια τα πραγματοποίησαν κι όλας, ή οι χιλιάδες επιστήμονες, τεχνικοί, στρατιωτικοί καί πολιτικοί που δούλεψαν χρόνια γι αυτό το σκοπό ;

. Έ άϊ στο διάλο ! !


. Ποιός ασχολήθηκε με την Χωροθέτηση, την πολύπλοκη και δύσκολη σύνθεση τών απαιτήσεων τού Διαγωνισμού, τούς Διαγωνισμούς, τις Απαλλοτριώσεις, την Ένταξη στα Χρηματοδοτούμενα Έργα, την Χρηματοδότησή του και την έναρξη τών εργασιών ;
. Δεν είναι η παράταξή τους που τότε ακριβώς κατέθετε μηνύσεις δεξιά και αριστερά για να πολεμήσει αυτό το ίδιο Έργο ; Θέλουν να θυμηθούμε ξανά οτι η μόνη σχέση τής παράταξής τους με τον Πολιτισμό είναι ο ...Σπανουδάκης και ο ...Ρόμπερτ Ουίλιαμς ;

. Δηλαδή για να μείνει στον αφρό ο Αρχιάχρηστος Ανηψιός πρέπει να βρυκολακιάσει σαν ...Οραματιστής και Πολιτισμένος ο Πρωθυπουργός
- τής Βίας και τής Νοθείας όπου ψήφιζαν τα δένδρα και οι πεθαμένοι,
- τού Παρακράτους και τής δολοφονίας τού Λαμπράκη,
- τής κυριαρχίας τού ΙΔΕΑ στο Στράτευμα με αποτέλεσμα την Δικτατορία που είναι παιδί τους,
- τής γιγάντωσης τού παρασιτικού Κεφαλαίου στην Ελλάδα,
- τής Αντιπαροχής που κατέστρεψε αυτό τον Άγιο Τόπο αλλά και τις συνειδήσεις τών κατοίκων του,

. Μα θέλω να ελπίζω οτι υπάρχει Μνήμη ακόμα σ' αυτό τον Τόπο. Οτι δεν σαρώθηκαν όλα ! Κι οτι το σύνθημα " ο Λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει Δεξιά " δεν είναι πιά ξεχασμένο και άνευ ουσίας μετά από πέντε χρόνια αυτής τής Νέας Διακυβέρνησης που Σεμνά και Ταπεινά, Νόμιμα και Ηθικά, διασπάθισε τη Δημόσια Περιουσία ( ΟΤΕ, ΔΕΗ, Λιμάνια, Ολυμπιακή, Νοσοκομεία, ΕΣΥ, Δημόσια Ταμεία ) έκλεψε ό τι έβρισκε μπροστά της ( Ομόλογα, Βατοπαίδι, Γερμανό, παραθαλάσιες εκτάσεις στην Ηλεία μετά την πυρκαγιά, οικόπεδα Βαρβιτσιώτη σε Μύκονο, και Μητσοτάκη σε Τήνο, τέσσερα ακίνητα μέσα σε τρία χρόνια τού Ρουσσόπουλου, οικόπεδα Πανοράματος Θεσσαλονίκης στην Μητρόπολη έναντι μίζας και ψήφων ) και άλλα ών ουκ έστιν αριθμός.

. Και ας μή πούμε τίποτε για τα θέματα εξωτερικής Πολιτικής. Για τον Τούρκο αρχηγό στο στρατηγείο τής Λάρισας, την στάση τής κυβέρνησης στο " Μακεδονικό ", στο Αιγαίο, στην Κύπρο, στην Μετανάστευση, στο Ευρωκοινοβούλιο. Α ν ύ π α ρ κ τ ο ι παντού ! Μόνο μία περιφερόμενη χαμογελαστή οδοντοστοιχία αστράφτει στις συναντήσεις, αντανακλαστικά κάθε που αστράφτουν τα φλάς ! Τίποτε άλλο...

Έ και συγκρίνετε . . .



. Κι εγώ, θέλω μέν να αγιάσω, αλλά με όλα αυτά, έ άϊ στο διάολο και με τον ...εθνάρχη και με τον ανεψιό του ! ! !

ShareThis